Jag har under helgen suttit på läktaren och genomlidit en av de tråkigaste vattenskidtävlingar jag någonsin sett. Vädret var perfekt. Förhållandena utmärkta. De flesta av Sveriges (och Norges) bästa åkare var på plats. Tävlingen hade näst högsta homologiseringsklass i kalendern. Tydligen så sattes ett nytt svenskt rekord? (har jag hört efteråt) Hur kan den då ha varit tråkig för oss i publiken??
Jo, avsaknaden av speaker!
Vem är på vattnet? Vem leder? Vem vann?
(ibland hade man tur och såg vilken färg slalomlinan hade, gul=14)
Hopphöjd, hastighet, hopplängd? Fullständigt ointressant att titta på utan att veta! Jag hörde att åkarna hade svårt att veta när det var dags att gå till startbryggan. Vilken klass håller man på med?
Jag hör ändå till den skara av anhöriga som är någotsånär insatt i vad sporten går ut på. Men jag undrar vad någon utomstående skulle få för intryck av vattenskidsporten om de tittat på en tävling utan någon information från en kommentator?
Även som åkare bör man ha möjlighet att höra vad ens konkurrenter gör för resultat, utan att behöva springa in i sekretariatet och fråga.
Det är dags att införa ett tillägg i regelboken att speaker skall vara obligatorisk, åtminstone vid homologiserade tävlingar. Vad säger TK? Är det inte rimligt?
/Gnällspiken